RABOBANK

‘MINDER REGELDRUK VANUIT DE OVERHEID’

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

‘EERDER KLAAR MET EEN LENING VAN EEN MILJOEN DAN EEN AANVRAAG OM EEN REKENING TE OPENEN’

Als mogelijk toekomstig Tweede Kamerlid zal Rabobankmedewerker Henk van Rijn zich uitermate inzetten om de regeldruk vanuit de overheid op de banken terug te dringen. En hij wil eerlijke belastingtarieven voor belastingontwijkende grootverdieners.

'Als ik de baas zou zijn van het journaal, dan werd meteen het nieuws een heel stuk positiever', zingen Kinderen voor Kinderen opgewekt in het bekende liedje uit 1984(!). Maar stel nou inderdaad eens… Op 17 maart aanstaande vinden parlementsverkiezingen plaats. Stel dat jij in de Tweede Kamer zou worden gekozen en de politieke touwtjes in handen kijgt, wat zou jij dan als politicus direct veranderen ten gunste van jouw werk nu in de financiële sector? We vroegen het enkele leden van FNV Finance. Wie? Henk van Rijn Wat? Relatiemanager Rabobank Wil? Twee dingen: een Know Your Customer-instituut onder de vlag van de overheid en hij vindt dat grote internationale (tech)bedrijven nu eindelijk eens fatsoenlijk belasting moeten gaan betalen.

‘Begrijp me goed: witwasaffaires vallen niet goed te praten. Wat dat betreft hebben we als banken een slechte reputatie. En iedereen weet: vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Dus het zal nog wel even duren voor we onze reputatie weer op orde hebben.’

KNOW YOUR CUSTOMER

‘Ook de rijksoverheid vertrouwt het inmiddels allemaal niet meer zo, maar slaat vervolgens door in controlezucht. Alles, maar dan ook werkelijk alles moeten de banken bijhouden over hun klanten, terwijl de overheid niet op iedere hoek van de straat een politieagent neerzet om zijn burgers te controleren. Dit onder de noemer van “know your customer”. Met als gevolg dat ik bijvoorbeeld voor honderd euro die naar Bosnië wordt overgemaakt een eindeloze hoeveelheid vragen moet stellen. Het gaat zelfs zo ver dat ik eerder klaar ben met een aanvraag voor een miljoenenlening dan wanneer iemand vraagt of ie een nieuwe rekening kan openen. Ondertussen weet een andere bank nog altijd niet of een nieuwe klant misschien wel eerder door de Rabobank is geweigerd. Daarom zou ik als politicus een Know Your Customer-instituut opzetten onder de vlag van de rijksoverheid. Om de administratieve druk op de banken te verminderen en tegelijkertijd de noodzakelijke controlefunctie in de lucht te houden.’

ONEERLIJKHEID TEGENGAAN

‘Mijn tweede politieke daad raakt de bankmedewerkers indirect. Toch vind ik dit heel belangrijk. Ik zou er namelijk voor zorgen dat de grote internationale ondernemingen, veelal techbedrijven, nu eindelijk eens fatsoenlijk belasting gaan betalen. Zolang dat niet gebeurt, blijven Nederlandse bedrijven die wel gewoon aan hun verplichtingen voldoen valse concurrentie ondervinden van de grote jongens die hun zaakjes met juridische constructies financieel slim hebben geregeld. Ik zie het bij mijn eigen cliënten. In de retail bijvoorbeeld. Of in de zonnepanelenbranche, waarin buitenlandse partijen er vandoor gaan met de Nederlandse subsidies – onze belastingcenten – en tegelijkertijd de Nederlandse consument de hogere energierekening mag betalen. Die oneerlijkheid mag er van mij wel eens uit. Want dit benadeelt de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven en daarmee ook die van de Nederlandse banken.’

Henk van Rijn: ‘Die oneerlijkheid mag er van mij wel eens uit.’

Deel deze pagina