GEFIKST

EINDELIJK EEN ÉCHTE NS’ER

Tekst Bart Speleers Illustratie Gijs Kast

Bij NS Klantenservice is de helft van het personeel uitzendkracht. Sommigen werken er al jaren en doen hetzelfde werk als vaste medewerkers. Onterecht, vinden twee FNV-leden, die een vast contract opeisen.

Door corona is het iets rustiger op het spoor, maar dat geldt niet voor de klantenservice van de NS. Daar blijven de vragen, klachten en complimentjes via telefoon en social media binnenstromen. Het is aan de servicemedewerkers om snel en vriendelijk alle meldingen te beantwoorden, dag en nacht. Een van hen is FNV-lid Miriam van der Starre (32), die dit werk met veel plezier doet.

‘Het is superdivers. Ik krijg vragen over abonnementen en vertragingen of klachten dat het in de trein te koud, te warm of te vies is. De laatste twee jaar gaat het ook vaak over reizigers die geen mondkapje dragen en of de NS strikter wil handhaven.’ Van der Starre heeft met haar vijf jaar diensttijd bij de NS een forse staat van dienst, maar zou dit jaar haar geliefde baan verliezen, omdat ze uitzendkracht is.

ONEERLIJK

Vijftig procent van de NS-servicedesk wordt bemand door uitzendkrachten, die tot zeven keer een tijdelijk contract kunnen krijgen en daarna worden heengezonden. Oneerlijk, vindt Van der Starre. ‘Wij doen al jaren hetzelfde werk als mensen die in vaste dienst van de NS zijn, maar van ons wordt meer flexibiliteit verwacht. De nacht- en avonddiensten bijvoorbeeld vullen de uitzendkrachten meestal. Maar we werken tegelijkertijd tegen minder gunstige voorwaarden.’

De uitzendkrachten krijgen geen eindejaarsuitkering en minder pensioenopbouw dan hun collega’s in vaste dienst. Van der Starre: ‘Elke uitzendkracht wil dat z’n contract wordt verlengd of in vaste dienst bij de NS, dus zet hij z’n beste beentje voor. Dat betekent superhard werken en niet zeuren, uit angst dat je een vervolgcontract misloopt. Je geeft alles, maar krijgt geen echte waardering. Een échte NS’er ben je niet.’

MOEDIG

Eind vorig jaar namen Van der Starre en een collega-uitzendkracht contact op met de FNV over hun situatie. Een moedig besluit, gezien hun kwetsbare positie. ‘Bij klantenservice zijn medewerkers huiverig om de vakbond erbij te halen’, vertelt Van der Starre. ‘Bang dat dit niet goed valt bij het management.’

In een gesprek met de twee uitzendkrachten vertelde de FNV-bestuurder dat de NS volgens de cao de uitzendkrachten in vaste dienst zou moeten nemen, waarna de bestuurder, Van der Starre en haar collega gesprekken voerden met de NS. De vakbondsbestuurder benadrukte daarin dat de uitzendkrachten een vast contract moeten krijgen, en Van der Starre en haar collega deden hun persoonlijke verhaal. Van der Starre: ‘Ik legde uit wat de druk en onzekerheid van flexcontracten voor mij betekent, maar ook dat veel kennis verloren gaat als ervaren mensen eruit moeten.’

BLIJ

Kort na de gesprekken meldde de NS dat alle uitzendkrachten die zes uitzendcontracten hebben gehad, in vaste dienst komen van de spoorwegen. ‘Ik ben hartstikke blij, dit wilde ik al heel lang’, reageert Van der Starre over het contract, dat 1 maart in ging. ‘M’n collega’s die nu ook een vast contract hebben, waren heel verrast dat het gelukt is. Ze zien nu in dat dit in je eentje niet lukt, maar wel als je samen optrekt met elkaar en met de vakbond.’ De FNV en de kaderleden blijven met de NS in gesprek om meer uitzendkrachten in vaste dienst te krijgen en de flexschil terug te dringen.

Deel deze pagina