WERK & CORONA 2

NN SCHAKELT SNEL OVER NAAR THUISWERKEN

Tekst Ronald de Kreij Beeld Renaldo Todikromo, Shutterstock

Hoe snel kun je als bedrijf reageren op een onverwachte crisissituatie zoals de corona-uitbraak? Bank/verzekeraar NN deed dat heel erg snel. Servicedeskmedewerkster Leoni Bartholomeus werkte zelfs al vóór de lockdown vanuit huis.

‘Toen de crisis zich aandiende hebben we de mensen op ons callcenter opgedeeld in een A- en een B-groep’, vertelt Leoni Bartholomeus. ‘Ik zat in de B-groep, die thuis ging werken. De A-groep bleef, onder strenge veiligheidsregels, vanuit kantoor aan de slag. Afstand houden, handen wassen, werkplek schoonhouden, dat soort dingen. Dat was al voordat het kabinet de “intelligente lockdown” aankondigde. Toen de lockdown eenmaal een feit was, moest iedereen vanuit huis gaan werken. Tenzij dat echt niet kon. En alleen in overleg met de leidinggevende.’

De servicedeskmedewerkster werkte voor de coronacrisis één dag per week vanuit huis. Maar nu, op het moment van schrijven van dit artikel, werken zij en haar hele team van veertien mensen fulltime thuis. ‘Hiervoor heeft NN onze VPN-netwerkverbinding opgeschaald. We moeten namelijk wel allemaal via dit beveiligde netwerk kunnen inbellen. Anders kom je het systeem niet in. Verder heeft iedereen een headset en er is een mogelijkheid geboden om een tweede beeldscherm en een bureaustoel op te halen.’

EVEN WENNEN

Het was allemaal wel even wennen. Bartholomeus zit thuis met vier kinderen, van wie drie in de puberleeftijd en één nog op de basisschool. Ook haar man, netwerkbeheerder, werkt vanuit huis. ‘Ik zie nu hoe druk wij allemaal zijn. Daarnaast legt deze situatie ook nog eens extra druk op ons, de ouders. Ik ben gemiddeld denk ik wel twee tot drie uur per dag kwijt aan huiswerkbegeleiding voor mijn kinderen. Van mijn manager krijg ik daar een half uur extra pauze voor terug. Dat vind ik een fijn en sympathiek gebaar.’

Inmiddels heeft zij haar draai gevonden en bevalt het thuiswerken haar goed. ‘Maar ik mis wel mijn collega’s. We zijn een hecht team en nu zien we elkaar opeens niet meer. Ja, we vergaderen online en soms gooien we dan ook de camera’s even aan, maar dat is toch anders. Bij face-to-faceoverleg is de interactie veel beter. Het voelt ook prettiger.’

LEUKE GESPREKKEN

Ondertussen gaat het werk gewoon door. De coronacrisis heeft de vragen van de klanten van NN niet veranderd en eerder doen toe- dan afnemen. ‘In een druk bezet huis als het onze is het niet altijd mogelijk om een stille achtergrond te hebben. Klanten die mij bellen kunnen dus wel eens huisgeluiden horen. Kinderen op de achtergrond bijvoorbeeld. Maar vrijwel niemand valt hierover. De meeste bellers zitten in een zelfde situatie. Dat weten we van elkaar. Soms leidt het zelfs tot leuke gesprekken.’

Maar er zijn ook minder leuke gesprekken. De coronacrisis brengt sommige klanten in de problemen. ‘Dat kan verdrietige gesprekken opleveren’, zegt Bartholomeus. ‘Daar ga je empathisch mee om. Zo is het je ook geleerd. Maar hoe triest de verhalen soms ook zijn, ik blijf er zelf niet al te lang mee zitten. Daar doe ik dit werk te lang voor. Maar ik neem wel de tijd om bepaalde verhalen even te verwerken. Die tijd krijgen we ook van NN. Want dat is soms nodig. Dat brengt dit werk nu eenmaal met zich mee.’

EN STRAKS?

En straks, als de pandemie hopelijk voorbij is, hoe kijkt Bartholomeus dan terug op deze periode? ‘Ik denk dat ik dan meer waardeer wat we allemaal hebben. Ik zie nu bijvoorbeeld hoe intensief mijn man met zijn werk bezig is. Het is ook leuk om te zien hoe de kinderen bezig zijn met school. Je bent meer betrokken. En dat we het toch maar mooi samen doen. Dat we er samen in slagen ons gezin draaiende te houden en tegelijkertijd een mooie bijdrage weten te leveren aan de continuïteit van de bedrijven waar we werken. Dat inspireert me ook. Die inspiratie kan ik goed gebruiken voor mijn werk als ondernemingsraadslid. Dat ben ik nog vergeten te zeggen: ik zit ook in de or, dus dat komt er als activiteit bij.’

Deel deze pagina