COLUMN
BOB
Maandenlang heeft FNV-bestuurder Bob Bolte geprobeerd contact te krijgen met de directie van Allianz om voor de werknemers afspraken te maken over een vorm van compensatie voor de oplopende inflatie. Ondanks dat het bedrijf nog altijd met hem weigert te praten, boekte hij toch een vakbondssucces.
KOM UIT JE IVOREN TOREN!
Precies een jaar geleden schreef ik op deze plek over bedrijven die met het oog op de hoge inflatie hun werknemers buiten de cao-afspraken om een serieus eenmalig bedrag uitkeren. Slim, zo schreef ik erbij, want zij investeren in hun medewerkers, houden ze vast en tevreden. Een aardige geste, zo noemde ik het ook, al hebben we er – om toch maar een paar bedrijven te noemen – bij KPN en a.s.r. wel om moeten vragen.
Tegelijkertijd riep ik andere bedrijven op hetzelfde te doen. Zeker de bedrijven met een nog lopende cao die vóór de het begin van de oplopende inflatie is afgesproken en waarin dus nog geen compensatie is opgenomen voor de fors gestegen consumentenprijzen.

Verzekeringsmaatschappij Allianz is een goede representant van deze laatste groep bedrijven. De cao van Allianz loopt twee jaar en voorziet in die periode in een loonstijging van 5 procent. De salarisgroei van de medewerkers blijft hiermee ver achter bij de uit dubbele cijfers bestaande inflatie.
De medewerkers bij Allianz werken hard en mede daardoor doet de verzekeraar het goed. Er worden mooie winstcijfers geschreven. Alle ruimte dus om het personeel een blijk van waardering voor hun inspanningen te geven, zeker in deze tijden. Dacht ik. Maar een pleidooi hiervoor heb ik in de directiekamer nooit kunnen houden. Het bedrijf weigert met me te praten. Ook de petitie die we daarom hebben opgesteld met het verzoek om enige vorm van financiële compensatie te bieden – en die door maar liefst 700 van de iets minder dan 1.500 medewerkers in Nederland werd ondertekend – weigerde de bedrijfsleiding in ontvangst te nemen. Althans, er kwam geen enkele reactie op meerdere verzoeken mijnerzijds hiertoe.
Groot was dan ook mijn verbazing toen ik onlangs hoorde dat Allianz intern had meegedeeld dat iedere medewerker na de zomer een eenmalige uitkering ontvangt van 750 euro netto. Fijn, heel goed zelfs, maar de credits hiervoor trok de werkgever naar zichzelf toe in plaats van deze aan ons als bond gunnen. Jammer en ook wel een beetje flauw, maar ik zie deze uitkomst toch als een vakbondssucces.
Belangrijker dan het krijgen van de credits vind ik de constatering dat wij als bond kennelijk beter dan de directie de taal van het personeel spreken en de heersende onvrede beter aanvoelen. Zie het grote aantal ondertekenaars van onze petitie. Tegen directies als die van Allianz zou ik daarom willen zeggen: kom nu toch eens écht eens uit je ivoren toren! Geef je medewerkers de waardering die ze verdienen. Heb meer aandacht voor ze en zorg goed voor ze. Al helemaal als je daarvoor over de benodigde financiële middelen beschikt.
Dit laatste brengt me bij wat ik ook al eens schreef, namelijk dat het Centraal Planbureau bedrijven heeft geadviseerd om vooral in het eigen bedrijf te investeren. En iedere weldenkende ondernemer weet: mijn bedrijf, dat zijn mijn medewerkers. Waarmee het CPB dus eigenlijk adviseert om te investeren in de eigen werknemers.
Dit laatste zeggen wij als FNV dus al langer, en dit had ik ook graag in de directiekamer van Allianz willen kunnen zeggen.